Pages

Monday, April 19, 2010

Rhythm in Bronze @ MPO "Gamelan Discovery"

Pada 14 April 2010 yang lepas, saya  bersama Rhythm in Bronze telah mengadakan persembahan "Gamelan Discovery" di Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) dan disertai oleh 3 orang MPO. Lama jugak la persediaan yang dibuat untuk show ni, approx. 2 month. Setiap Ribbers (RiB members) diberikan tugas untuk arrange semula lagu "LAGU UNTUK TEMAN LAMA" dan "EPILOGUE" dan dijadikan variasi untuk setiap instrument gamelan. Saya telah diberikan kepercayaan untuk arrange Concerto untuk GAMBANG, HAHAHAHA.....
Tak lama la jugak nak arrange lagu untuk GAMBANG ni sebab saya sudah faham characteristic dan teknik permainannya, cuma nak menyusun idea tu ambiL mase skit. Banyak sangat idea nak TAROK, so idea kena balance.Sepanjang seminggu aku ditemain pensel dan paper sahaja, mengdraf sana sini, haha. Bile Lagu dah siaP,... Rehearsal pun bermula!


NI merupakan excerpt dari skor tersebut laaaa.....
Rehearsal mula2 dijalankan di UM, selepas beberapa latihan, kami dibenarkan berlatih di MPO untuk persiapan terakhir. EXITED la JUGAK!!!!!

NI tengah practice lagu ape ntah, lupee.., kat MPO hall, haha. Beberapa jam sebelum show, kami telah bertungkus-lumus untuk menggilap gamelan menggunakan Brasso, PALING PARAH NAK POLISH GONG!! tapi CHANTEEEKKK...... (shiny gilE la plak aku tonyoh bende ni yea....).

^^ INI Tengah melepak selepas set gamelan kene TALA sampai nampak BerkilaT.
PENAT BETOOOLLLLL....
Excerpt dari surat khabar ape tah.... Promoting the Show... Cheeeze!!!
Practising Bonang variation for Epilogue piece. SUSAH jugak la, tapi BEST. BONANG DUET with accompaniment by Cello and GONG.
I missed  the thrilling sensatioN!!
Our last pose before shoW, TQ Rhythm in Bronze! and MPO! LOVE THE EXPERIENCES AND LAUGHTER!

2 comments:

  1. indeed performance u kt MPO tu gile super bro!!
    part where u duet with that english guy mmg xterkata ah..
    anyway, did u have any link that i can refer to find a note..?coz i'll be performing in DFP this coming August and hope to find some new songs..anyway, i'm from gamelan utp..he3 ^___^

    ReplyDelete
  2. TQ! what note? gamelan note k? hmm.. x sure la plak, anyway, gud luck 4 ur show, lookin' 4 ward 4 it!

    ReplyDelete